logo címer

Üdvözöljük iskolánk honlapján!

Terepgyakorlat Herenden és Úrkúton

• 2018. October 25. Thursday, 0:00:00 Szondáné Kovács-Molnár Márta

2018. október 25-én órás autóbuszos- Balaton-felvidéki Nemzeti Park által biztosított-, szakvezetéssel egybekötött túrán vettünk részt. A túravezetés során meglátogattuk az Úrkúti-őskarsztot és a Köves-tábla- Macskalik-barlang útvonalon fejeztük volna be a kirándulást. A délelőtti esős idő miatt a nyelőbarlangot veszélyessége miatt nem tudtuk megtekinteni, a Köves-tető víztározójánál álltunk meg. Részletesen megismerkedünk viszont a porcelánkészítés rejtelmeivel a kémiai alapanyagokon keresztül a feldolgozási technikákig a Herendi Porcelánmanufaktúrában. Támogatva és kézzelfoghatóvá téve ezzel a kevésbé népszerű kémia tantárgyi ismereteket és ipari alkalmazásukat.

Lenolajjal bekentük az asztalt és a kezünket. Kezünkbe vettük a nedves alapanyagot és kisebb gömböket formáltunk belőlük. A gömbök egyik végét elvékonyítottuk, a másik végét kilapítottuk és szirmokat formáltunk a közepe köré. Nagyon plasztikus és könnyű művelet volt. A készterméket otthon kiszárítottam, sajnos az egyik szirma nem volt eléggé nedves a készítésnél, így az másnap már letöredezett.

A festési technológia a Manufaktúra fennállása óta alig változott. A festéket állati szőrből készült ecsettel illetve a vonalakat acél tollheggyel viszik fel a porcelán felületére. Satírozást és árnyékolást is láttunk élőben. Nekem a piros színű egyetlen olyan festék tetszett a legjobban, mely égetés után sötétedik……, és a Viktória minta lett a kedvencem.

Hazánk egyik leglátványosabb földtani értéke, az Úrkúti Csárda-hegyi őskarszt. A világon egyedülálló képződmény sziklakatlanában, a mangánérc kitermelésével feltárultak a jura kori, 100 millió éves eredeti formák, a trópusi őskarszt sziklafalak. Izgalmas tanösvényen, a párás erdőben lépcsőkön ereszkedtünk le a gödör aljára, 25 méterre . A külszíni kézi mangánbányászat 1920-ban kezdődött, majd napjainkra megszűnt, a területet visszahódította a növényzet.

A jura korszakban trópusi klíma uralkodott a területen és a karsztosodás mellett a meleg tengerben nagyon sok ősmaradvány képződött. A Rhinchonella urkutica karlábú mészváza szintjelző kövület. A Köves-tetőn lépten-nyomon ősmaradványos mészkövet szedhettünk össze.