Iskolánk 1 éve kapta meg az Ökoiskola címet 3 évre, melyhez éves munkatervet készítettünk és megalakult a tantestület vállalkozó tagjaiból a munkacsoport. A szeptemberi diákközgyűlésen az Öko-DÖK tagjai már bekapcsolódtak a tanév munkájának tervezésébe is. A vállalt feladatok megvalósításához a Nemzeti Tehetség Program (NTP-TFJ-21) pályázatból anyagi forrásokat rendeltünk, mely elsősorban a madárbarát kert fejlesztését célozta. Megvalósítása csak a második félévben indulhatott el, mely kicsit összezavarta a munkatervet, de a vállalt feladatokat már előzetesen elkezdtük a DÖK és a pályázatba bevont 11. B-s reál tagozatos tanulókkal. A kertrendezés, a komposztálás (1) folyamatosan működött, melyet kiegészített a városi virágosítási program hagyományos pályázatának megírása. Az ősz folyamán lezártuk az ELTE-felmérés keretében zajló talajvizsgálati projektet is.(2) Az NTP-s pályázat keretében az iskolakertben ökológiai felmérés keretében azonosítottuk kertünk természetes társulásalkotó fáit, melyet aztán májusban bővítettünk botanikai táblák elkészítésével és kihelyezésével.(3)
A Thuri-túrák keretében megismertük kertünk és Várpalota környezetét. Ezzel kapcsolódtunk a 70 éves Várpalota programhoz. A Bakony ősmaradványainak megismerésével indult a programsorozat: dinoszaurusz-maradványokat vehettek kézbe tanulóink a legismertebb magyar kutató előadásával kísérve. (4) Szakvezetésekkel kirándulásokat tettek tanulóink a Baglyas-hegyen, megismerve a karsztos formakincset, (5) és júniusban pedig a karsztvíz-és az ivóvízellátás összefüggéseit. A kötelező tantárgyi projektek is erről a témáról szóltak. Vízimadár-megfigyeléseket végeztünk a környező védett bányatavakon.(6) A Magyar Madártani Egyesülettel felvéve a kapcsolatot megpályáztuk a Madárbarát iskola címet (7) a Madarak és fák napja és a Föld napja programsorozat keretében. Előzetesen már a téli időszakban is etettük őket, (8) majd a tavasz folyamán előadások keretében megismertük gondozásukat. (9) 10 db madárodú és 4 db itató kihelyezésével bővítettük élőhelyüket.(10)
Május-június folyamán a palotai bányászati hagyományok kerültek középpontba, (11), melyet a nemzeti park gondozásába tartozó Szabó-bánya látogatása követett. (12)
Madárbarát kertünk kibővült egy időjárás-állomás telepítésével is, (13) mely az országos Időkép rendszerébe fog adatokat szolgáltatni. A mérések értékeit az ősz folyamán az NTP-s pályázat keretében fel is fogjuk dolgozni.
Az iskola belső terében is történtek változások. A korábbi raklapokból készült padok mellé használt autógumikból természetes szállal bevonva 10 db ülőkét készítettek diákjaink. (14) Az újrahasznosítás témakörében a szelektív hulladékgyűjtés mellett külön kampányt hirdettünk a fémdobozok szelektív gyűjtésére (15) és szülői segítséggel való elszállítására, illetve megvalósítottuk a hagyományos papírgyűjtést (16) is. Az osztályok versenghettek a „legökosabb” év végi címért és az öko-vándorkupáért, (17) és feleletmentességi kuponokat is osztottunk a legtöbb papírhulladékot gyűjtő diákoknak.
Saját Öko-DÖK program volt a jeles-napok keretében a karácsonyi ajándékkészítés természetes újrahasznosított anyagokból (18), és a farsangi ökojelmez-program ökopingvinjeinkkel kapcsolódott a globális klímahéthez. (19). A ballagáson végzős diákjaink fát ültettek el az iskolakertben.(20).
A Bakonykarszt víz világnapi bemutatójához kapcsolódva karsztvízforrásokról szóló képpel pályáztunk a megyei fotókiállításra, (21) és tavaszváró képeket vártunk diákjainktól az aulában megrendezett helyi versenyre. Örömteli módon a képek többsége itt az iskolai kertben készült.(22)
Öko-faliújságunkon folyamatosan publikáltuk a világnapokkal kapcsolatos ismereteket ( Nemzeti Parkok hete, energiatakarékossági napok, autómentes-és vásárlásmentes napok, víz-és barlangok hete, állatvédelem, emléknapok,..)(23).
Folyamatosan megjelentettük munkáinkat az iskolai honlapon és facebook-oldalon,
többször tudósított a helyi újság és Tv, illetve a megyei napló tevékenységeinkről. (24)
Az Öko-DÖK vezetősége a megyei Zöld Diákparlamenten, Veszprémben is bemutatta az
iskolai projekteket, és sok használható fejlesztési ötletet is megismerhettek.
Versenyek: A Pannon Egyetem Greenlike versenyére a globálproblémák témakörében készítettünk fel diákokat szép sikerrel.
Ökoiskolai társintézményekkel felvett kapcsolatok: A Vásárhelyi Általános Iskola inotai tagintézményével (örökös ökoiskola) szerveztünk két közös kirándulást az év folyamán, és tanulmányoztuk partnerszervezetünk eddigi tevékenységét, jó ötleteket gyűjtve a jövőre nézve.(25)
Szakmai továbbképzésen és fókuszcsoportos öko-interjún vettem részt a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kara szervezésében márciusban.
A meg nem valósult tervek az iskola belső fejlesztésével kapcsolatosak, melyre a pályázat csúszása miatt nem maradt idő: akvárium üzembe helyezése, öko-sarok berendezése a könyvtárban, az ökobüfé bővítése, esővízgyűjtés megoldása a kertben.
Tervek a jövő tanévre: Az NTP-s projektzáró rendezvény keretében szeptember végén projektzáró napot tartunk, melyen az általános iskolák bevonásával szabadulószobát és játékprogramokat szeretnénk szervezni. Ezzel támogatnánk a beiskolázást is.
Az évben hallott ötleteket felhasználva és az elmaradásokat pótolva tervezzük meg a jövő évi öko-munkatervet.
Hivatalos közlemények
Beiratkozás
Felvételi jegyzék
Ideiglenes felvételi jegyzék
Projekttéma választás
Következő fontos esemény:
Ballagás
2024. May 3. - May 3.